Translate

Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

Ο θησαυρός σου; Η κληρονομιά σου...


Η αρχαία Ελλάδα δημιούργησε έναν από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς παγκοσμίως με επιρροή διαχρονική που φτάνει ασφαλώς μέχρι και τις μέρες μας και θα συνεχιστεί όσο υπάρχει ανθρώπινος πολιτισμός. Οι Έλληνες μεταλαμπάδευσαν γνώσεις, αξίες, πολιτισμό, ήσαν πρωτοπόροι σε τέχνες, επιστήμες, αθλητισμό, φιλοσοφία, σε θρησκευτικά, πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Ήσαν εκείνος ο βράχος ο γερός πάνω στον οποίο στηρίχτηκαν γενιές και γενιές ανθρώπων και κοινωνιών ώστε να προοδεύσουν και να βγουν από το σκοτάδι.

Όπως σε όλες τις εποχές, έτσι και σήμερα, οι αξίες και διδαχές των αρχαίων Ελλήνων εμπνέουν πολλούς ανθρώπους και τους βοηθάνε να έρχονται σε επαφή με υψηλά ιδανικά και ιδέες, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν καλύτερα όλες τις δυσκολίες που συναντούν στην καθημερινότητά τους. Όσοι μελετούν αυτά τα ιδανικά και τα εφαρμόζουν στη ζωή τους , καταπιανόμενοι ουσιαστικά με την πρακτική φιλοσοφία, έχουν στο οπλοστάσιό τους ένα πολύ δυνατό πνευματικό όπλο , που τους οδηγεί στην αυτοβελτίωσή τους, στην εξέλιξή τους, στην αυτογνωσία και στην πνευματική ωρίμανση και ολοκλήρωση.

Η φώτιση, το βάδισμα πάνω σε πνευματικά μονοπάτια και η προαγωγή του πολιτισμού είναι εφικτά μέσω του εξαιρετικού εκείνου εργαλείου που λέγεται αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός, με την μελέτη συγγραμάτων και τον διαλογισμό πάνω στις αξίες και τα ιδανικά που επηρέασαν και συνεχίζουν να επηρεάζουν την ανθρωπότητα. 

Ακολουθούν ορισμένα ρητά και παραδείγματα από τη ζωή μεγάλων Ελλήνων . Ας ελπίσουμε ότι θα είναι το έναυσμα για να ασχοληθούν με αυτόν τον πνευματικό πλούτο των προγόνων μας ακόμα περισσότεροι άνθρωποι, καθώς και το ερέθισμα ώστε να αποκτήσουν βέλη σοφίας στην φωτεινή τους φαρέτρα κυνηγοί ιδανικών και πολεμιστές του φωτός.


Θαλής ο Μιλήσιος

-Τα πολλά λόγια δε δείχνουν συνετή γνώμη, Ψάχνε για ένα κάτι σοφό, δείχνε προτίμηση σε ένα κάτι σοβαρό. Θα ξεφεύγεις έτσι τις απεραντόλογες γλώσσες των φλύαρων ανθρώπων

-Το πιο μεγάλο από τα όντα ειναι ο θεός. Διότι είναι αγέννητος. Το σύμπαν είναι πολύ ωραίο. Διότι το έκανε ο θεός. Πολύ μεγάλο πράγμα είναι ο τόπος. Διότι τα χωράει όλα Το πιο γρήγορο πράγμα είναι ο νους. Διότι τρέχει μέσα απ’ όλα. Το πιο δυνατό πράγμα είναι η ανάγκη. Διότι επιβάλλεται σε όλα. Το πιο σοφό απ’ όλα είναι ο χρόνος. Διότι τα βρίσκει όλα

-Έλεγε ότι ο θάνατος δε διαφέρει από τη ζωή. «Εσύ λοιπόν», του είπε κάποιος, «γιατί δεν πεθαίνεις;». «Διότι δεν έχει καμία διαφορά» απάντησε.

-Όταν τον ρώτησαν τι είναι δύσκολο, είπε «το να γνωρίσεις τον εαυτό σου» και τι είναι εύκολο «το να συμβουλέψεις τον άλλον». Τι είναι πολύ ευχάριστο; «Η επιτυχία». Τι είναι το θεϊκό; «Αυτό που δεν έχει ούτε αρχή ούτε τέλος».

Σόλων

-Ο λόγος είναι είδωλο των έργων και βασιλιάς είναι ο πιο δυνατός.

-Οι νόμοι μοιάζουν με τους ιστούς της αράχνης. Διότι και εκείνα αν πέσει πάνω τους κάτι ελαφρύ και αδύναμο το κρατούν. Αν όμως είναι κάτι κάπως μεγάλο, αυτό τους τρυπά και φεύγει. 

-Να σφραγίζουμε το λόγο με τη σιωπή και τη σιωπή με την ευκαιρία που δίνεται

-Όταν ρωτήθηκε πώς θα ήταν δυνατόν οι άνθρωποι να αδικούν ελάχιστα, απάντησε «αν εξίσου με τους αδικούμενους δυσανασχετούσαν οι μη αδικούμενοι»

-Να θεωρείς τον καλό χαρακτήρα πιο αξιόπιστο από τον όρκο.

-Μην ψεύδεσαι

-Μην κάνεις φίλους γρήγορα. Όσους όμως τους κάνεις φίλους, μην τους αποδοκιμάζεις

-Να ασκείς εξουσία αφού πρώτα μάθεις να εξουσιάζεσαι

Χίλωνας

-Όταν τον ρώτησαν σε τι διαφέρουν όσοι έχουν εκπαιδευτεί από τους απαίδευτους, είπε «στις καλές ελπίδες»

-Όταν τον ρώτησαν τι είναι δύσκολο, είπε «να κρατάει κανείς μυστικά τα απόρρητα, να διαθέτει καλά τον ελεύθερο χρόνο του και να μπορεί να σιωπά όταν τον αδικούν»

-Να συγκρατεί κάποιος την γλώσσα του, προπάντων σε ένα συμπόσιο

-Να μη κακολογείς τους διπλανούς σου αλλιώς θα ακούσεις πράγματα που θα σε λυπήσουν

-Να σπεύδεις γρηγορότερα στις ατυχίες των φίλων παρά στις ευτυχίες

-Μην κακολογείς έναν που έχει πεθάνει

-Τίμα τα γεράματα

-Όταν είσαι δυνατός, να είσαι πράος, ώστε όσοι είναι κοντά σου να σε σέβονται παρά να σε φοβούνται

-Η γλώσσα σου να μην τρέχει πιο γρήγορα από το νου σου

Πιττακός

-Γνώρισμα των συνετών ανδρών είναι να προνοούν προτού παρουσιαστούν οι δυσχέρειες, ώστε να μην παρουσιαστούν

-Γνώρισμα των αντρειωμένων είναι να διευθετούν καλά όσα έγιναν

-Αυτό που είναι να κάνεις μην το λες από πριν. Διότι αν αποτύχεις θα σε κοροϊδέψουν

-Όταν πάρεις κάτι για παρακαταθήκη να το επιστρέψεις

-Μην κακολογείς φίλο σου αλλά ούτε και εχθρό σου

-Να είσαι ευσεβής

-Να αγαπάς τη σύνεση

-Να έχεις αλήθεια, αξιοπιστία, εμπειρία, επιδεξιότητα, φιλία και φροντίδα

-Νιώσε την ευκαιρία

Βίας 

-Το να γίνεις δυνατός είναι έργο της φύσης. Ενώ το να μπορείς να λες όσα συμφέρουν την πατρίδα είναι ιδιαίτερη δύναμη ψυχής και σύνεσης

-Είναι ατυχής όποιος δεν αντέχει την ατυχία

-Είναι ψυχική αρρώστια να επιθυμείς πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν

-Μη μνημονεύεις κακά που συμβαίνουν σε άλλους

-Δύσκολο είναι να υπομείνεις αρχοντικά τη μεταβολή προς το χειρότερο

-Όταν ρωτήθηκε από έναν ασεβή άνθρωπο τι είναι η ευσέβεια, σιωπούσε. Όταν αυτός τον ρώτησε για την αιτία της σιωπής του, τότε απάντησε «σιωπώ επειδή με ρωτάς για πράγματα που δε σου ταιριάζουν»

-Είναι πιο ευχάριστο να δικάζεις δυο εχθρούς σου από δύο φίλους σου. Διότι οπωσδήποτε από τους φίλους σου ο ένας θα γίνει εχθρός σου, ενώ από τους εχθρούς ο ένας θα γίνει φίλος σου

-Να αγαπάς τη σύνεση

-Οδηγό σου από τα νιάτα σου ως τα γεράματα να παίρνεις τη σοφία. Διότι αυτό είναι το πιο σίγουρο από τα άλλα αποκτήματα

Κλεόβουλος

-Όταν κάποιος βγαίνει από το σπίτι του να εξετάζει πρωτύτερα τι σκοπεύει να κάνει. Και όταν μπει πάλι σε αυτό να εξετάζει τι έκανε

-Να ασκείς καλά το σώμα σου

-Να σου αρέσει πιο πολύ να ακούς παρά να μιλάς

-Να είσαι πιο πολύ φιλομαθής παρά αμαθής

-Να είσαι φίλος της αρετής και εχθρός της κακίας

-Να κυριαρχείς στις απολαύσεις

-Να μην κάνεις τίποτα με την βία

-Όταν είσαι ευτυχισμένος να μην είσαι περήφανος. Όταν έχεις ελλείψεις να μην ταπεινώνεσαι. Μάθε να αντιμετωπίζεις με αντρειοσύνη τις μεταβολές της τύχης

Περίανδρος

-Καλή είναι η ησυχία, επισφαλής είναι η προπέτεια

-Το κέρδος φέρνει ντροπή

-Η δημοκρατία είναι καλύτερη από την τυρρανίδα

-Οι ηδονές είναι φθαρτές, οι τιμές αθάνατες

-Όταν είσαι ευτυχισμένος να έχεις μετριοφροσύνη, όταν είσαι δυστυχισμένος να είσαι συνετός

-Ό,τι παραδεχτείς τήρησέ το

-Μην ξεστομίζεις μυστικά

-Να τιμωρείς όχι μόνο όσους σφάλλουν, αλλά και όσους θα σφάλουν

Αναξαγόρας

-Όταν ρωτήθηκε κάποτε για ποιο σκοπό έχει γεννηθεί, απάντησε «για να εξετάζω τον ήλιο, την σελήνη τον ουρανό»

-Σε κάποιον που του είπε «στερήθηκες τους Αθηναίους», απάντησε «δεν τους στερήθηκα εγώ, αλλά εκείνοι εμένα»

-Όταν είδε τον τάφο του Μαύσωλου είπε «Ένας πολυτελής τάφος είναι είδωλο πετρωμένης ουσίας»

-Σε κάποιον που δυσφόρησε ότι πεθαίνει σε ξένη χώρα, απάντησε «Από παντού η κατάβαση στον Άδη είναι όμοια»

Σωκράτης

-Ήταν ικανός να περιφρονεί όσους των έσκωπταν. Καμάρωνε για την φτώχεια του και δεν πήρε αμοιβή από κανέναν. Έλεγε ότι αν τρώει κάποιος πολύ ευχάριστα, δε χρειάζεται φαγητό παρά ελάχιστο. Αν πίνει ευχάριστα, ελάχιστα περιμένει το ποτό που δεν είναι μπροστά του. Και αν έχει ελάχιστες ανάγκες, είναι πολύ κοντά στους θεούς.

-Στα γεράματά του μάθαινε να παίζει λύρα, λέγοντας ότι είναι άτοπο να μη μαθαίνει κάποιος καλά όσα δεν ξέρει. Ακόμη, χόρευε συνεχώς επειδή θεωρούσε ότι ωφελεί την καλή κατάσταση του σώματος μια τέτοια σωματική άσκηση

-Έλεγε ότι το δαιμόνιον, του προμήνυε όσα ήταν να του συμβούν

-Όταν κάποτε ρωτήθηκε ποια είναι η αρετή για ένα νέο, είπε «το να μην κάνει τίποτε το υπερβολικό»

-Όταν ρωτήθηκε από κάποιον να κάνει γάμο ή όχι είπε «ό,τι από αυτά κάνεις, θα μετανιώσεις»

-Ζητούσε από τους νέους να καθρεφτίζονται συνεχώς, ώστε αν είναι όμορφοι να γίνουν και άξιοι. Αν είναι άσχημοι, να σκεπάζουν την ασχήμια τους με την καλλιέργειά τους.

-Έλεγε ότι οι άλλοι άνθρωποι ζουν για να τρων, ενώ αυτός τρώει για να ζει

-Όταν ο Αισχίνης είπε «είμαι φτωχός, δεν έχω τίποτε άλλο να σου δώσω, σου δίνω λοιπόν τον εαυτό μου», του είπε «Άραγε λοιπόν δεν αντιλαμβάνεσαι ότι μου δίνεις το πιο μεγάλο;»

-Σε κάποιον που του είπε «οι Αθηναίοι σε καταδίκασαν σε θάνατο» είπε «και εκείνους τους καταδίκασε σε θάνατο η φύση»

-Έλεγε ότι συζεί με μια τραχιά γυναίκα, όπως όσοι ασχολούνται με άλογα συζούν με ατίθασα άλογα. «άλλα όπως εκείνοι» έλεγε «όταν νικήσουν αυτά, εύκολα τιθασεύουν και τα άλλα, έτσι και εγώ αν την χειρίζομαι καλά, καλά θα συμπεριφέρομαι με τους άλλους ανθρώπους»

-Έλεγε «ένα ξέρω, ότι δεν ξέρω τίποτα»

Αρίστιππος

-Όταν ρωτήθηκε τι έχει κερδίσει από τη φιλοσοφία, είπε «Το να μπορώ να συναναστρέφομαι θαρραλέα με όλους»

-Όταν κάποτε ρωτήθηκε τι κερδίζουν οι φιλόσοφοι, είπε «αν καταργηθούν οι νόμοι, όλοι θα ζήσουμε παρόμοια»

-‘Οταν ρωτήθηκε από τον Διονύσιο γιατί οι φιλόσοφοι πηγαίνουν στα σπίτια των πλουσίων , ενώ οι πλούσιοι δεν παν πια στα σπίτια των φιλοσόφων, είπε «επειδή οι πρώτοι ξέρουν τι χρειάζονται, ενώ οι δεύτεροι δεν ξέρουν»

-Όταν ρωτήθηκε σε τι διαφέρουν όσοι έχουν αποκτήσει παιδεία από τους απαίδευτους, είπε «σε ό,τι διαφέρουν τα δαμασμένα άλογα από τα αδάμαστα»

-Όταν μπήκε κάποτε στο σπίτι μιας εταίρας και κάποιο από τα παλικαράκια που τον συνόδευε κοκκίνισε, του είπε «το να μπεις δεν είναι δύσκολο, αλλά το να μη μπορείς να βγεις»

-Όταν κάποιος του πρότεινε ένα αίνιγμα και του είπε «λύσε το», του είπε «γιατί αστόχαστε άνθρωπε θέλεις να λύσεις κάτι που και δεμένο μας δυσκολεύει;»

-Έλεγε ότι είναι καλύτερο να ζητιανεύει κάποιος παρά να είναι απαίδευτος. Διότι στην πρώτη περίπτωση χρειάζονται χρήματα, ενώ στη δεύτερη ανθρωπισμός

-Κάποτε έφευγε ενώ λοιδορούνταν. Και όταν αυτός που τον καταδίκασε είπε «γιατί φεύγεις;», του απάντησε «εσύ έχεις τη δύναμη να κακολογείς, εγώ να κακολογούμαι»

-Όταν κάποιος καμάρωνε για την πολυμάθειά του, του είπε «όπως όσοι τρων πολύ φαγητό και γυμνάζονται πολύ δεν έχουν καλύτερη υγεία από όσους προσφέρουν στον εαυτό τους όσα χρειάζονται, έτσι σημαντικοί άνθρωποι είναι όχι τόσο όσοι διαβάζουν πολλά, αλλά όσοι διαβάζουν χρήσιμα πράγματα»

-Όταν κάποιος καυχιόταν ότι κολυμπά, του είπε «δεν ντρέπεσαι να αλαζονεύεσαι για ό,τι κάνει ένα δελφίνι;»

Πλάτων

-Όταν ανεβαίνοντας στην Ακρόπολη μαζί με τον Χαβρία ο συκοφάντης Κρωβύλος τον συνάντησε και του είπε «έχεις έλθει να συνηγορήσεις για άλλον, ενώ αγνοείς ότι και σένα σε περιμένει το κώνειο του Σωκράτη;» του απάντησε «και όταν έπαιρνα μέρος σε εκστρατείες για χάρη της πατρίδος μου, έβαζα τον εαυτό μου σε κινδύνους, και τώρα θα τους αντιμετωπίσω κάνοντας το καθήκον μου προς τον φίλο μου»

-Όταν είδε κάποιον να παίζει ζάρια, τον κατηγόρησε. Όταν αυτός του είπε ότι παίζει με μικροποσά, του είπε «όμως η συνήθεια δεν είναι μικρή»

-Συμβούλευε τους μεθυσμένους να κοιτάζονται στον καθρέφτη. Γιατί τότε θα απομακρυνθούν από τέτοια ασχήμια

-Έλεγε ότι πιο ευχάριστο από τα ακούσματα είναι η αλήθεια. Αλλοι λεν ότι είναι το να λες την αλήθεια

-Θεωρούσε σωστό να αφήνουμε κάτι για να μας θυμούνται, ή στις ψυχές των φίλων ή στα βιβλία

-Έλεγε ότι η ψυχή είναι αθάνατη και κάνει πολλές μετενσωματώσεις. Ότι έχει αρχή αριθμητική, ενώ το σώμα γεωμετρική

Βίωνας

-Όταν ρωτήθηκε αν παντρεύτηκε, είπε «αν παντρευτείς μια άσχημη θα έχεις ποινή. Αν παντρευτείς μία όμορφη θα την έχεις κοινή.

-Έλεγε ότι τα γεράματα είναι ένα λιμάνι με κακά.Σε αυτό καταφεύγουν όλοι

-Έλεγε ότι είναι προτιμότερο να χαρίζουμε το ωραίο σε άλλους, παρά να δρέπουμε τα ξένα όμορφα πράγματα. Διότι βλάπτεται το σώμα μας και η ψυχή μας

-Έλεγε ότι ο δρόμος για τον Άδη είναι εύκολος. Διότι οι άνθρωποι φεύγουν με κλειστά τα μάτια

-Σε έναν φλύαρο που εκλιπαρούσε να τον βοηθήσει, είπε «θα σε ικανοποιήσω αν στείλεις ανθρώπους να με παρακαλέσουν και όχι αν έρθεις ο ίδιος»

-Όταν ταξίδευε με πλοίο με φαύλους ανθρώπους, έπεσε σε ληστές.Όταν οι άλλοι τότε είπαν «θα χαθούμε αν γίνουμε γνωστοί», είπε «και εγώ αν δεν γίνουμε γνωστοί»

-Για τους φιλάργυρους έλεγε ότι φροντίζουν για τα υπάρχοντα σαν να τους ανήκουν προσωπικά, αλλά δεν ωφελούνται καθόλου από αυτά, σαν να είναι ξένα

-Σε κάποιον ζηλιάρη είπε «δεν ξέρω αν σου έχει συμβεί κάποιο κακό ή σε κάποιον κάποιο καλό»

Αριστοτέλης

-Όταν ρωτήθηκε τι κέρδος έχουν όσοι ψεύδονται, είπε «να μη γίνονται πιστευτοί όταν λένε την αλήθεια»

-Όταν ονειδιζόταν κάποτε ότι έδωσε ελεημοσύνη σε κακό άνθρωπο, είπε «δεν ελέησα την συμπεριφορά του, αλλά τον άνθρωπο»

-Συνήθιζε να λέει προς τους φίλους του και προς όσους πήγαιναν συχνά κοντά του, ότι η όραση παίρνει το φως από τον αέρα και μας περιβάλλει, ενώ η ψυχή από τα μαθήματα

-Είπε ότι οι ρίζες της παιδείας είναι πικρές αλλά ο καρπός της γλυκός

-Όταν ρωτήθηκε τι γερνάει γρήγορα, είπε η ευγνωμοσύνη

-Όταν ρωτήθηκε τι είναι ελπίδα, είπε «το όνειρο που βλέπει κάποιος ξύπνιος»

-Όταν πληροφορήθηκε ότι κάποιος τον λοιδορεί, είπε «όταν απουσιάζω, και ας με μαστιγώνει ακόμη»

-Έλεγε ότι η παιδεία είναι στολίδι στις ευτυχίες και καταφύγιο στις δυστυχίες

-Όταν ρωτήθηκε τι είναι ένας φίλος, είπε «Μια ψυχή που κατοικεί μέσα σε δυο σώματα»

-Όταν ρωτήθηκε τι έχει κερδίσει από την φιλοσοφία, είπε «το να κάνω χωρίς να μου το επιβάλλει κάποιος όσα μερικοί τα κάνουν, επειδή φοβούνται τους νόμους»

-Όταν ρωτήθηκε πώς θα συμπεριφερόμασταν σε φίλους, είπε «όπως θα θέλαμε να συμπεριφέρονται αυτοί σε εμας»

-Έλεγε ότι το καλύτερο εφόδιο για τα γεράματα είναι η παιδεία

Αντισθένης

-Όταν ρωτήθηκε γιατί μαλώνει αυστηρά τους μαθητές του, είπε «και οι γιατροί μαλώνουν τους αρρώστους»

-Έλεγε ότι είναι καλύτερο να πέσει κάποιος σε κοράκια παρά σε κόλακες . Διότι τα πρώτα τρων τους ανθρώπους όταν πεθάνουν, ενώ οι δεύτεροι κι όταν ζουν

-Όταν ρωτήθηκε τι είναι πιο καλότυχο για τους ανθρώπους, είπε «να πεθάνει κάποιος ευτυχισμένος»

-Έλεγε ότι όσοι θέλουν να είναι αθάνατοι πρέπει να ζουν με ευσέβεια και δικαιοσύνη

-Είπε ότι τότε χάνονται οι πόλεις, όταν δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τους ασήμαντους από τους σημαντικούς

-Όταν κάποτε τον επαινούσαν κακοί άνθρωποι, είπε «αγωνιώ μήπως έκανα κάτι κακό»

-Έλεγε ότι πρέπει να έχει κανείς τέτοια εφόδια, που θα κολυμπήσουν μαζί του αν ναυαγήσει

-Έλεγε ότι είναι παράδοξο να απομακρύνουμε τα ζιζάνια από τα σιτηρά και τους άχρηστους από τον πόλεμο και να μην απομακρύνουμε τους κακούς από το πολίτευμά μας

-Όταν ρωτήθηκε από κάποιον τι κάνοντας θα είναι καλός και αγαθός, είπε «αν μάθεις ότι πρέπει να αποφεύγεις από αυτούς που τα ξέρουν τα κακά που έχεις»

-Σε κάποιον που τον επαινούσε για πολυτέλεια είπε «μακάρι τα παιδιά των εχθρών μου να έχουν πολυτέλεια»

Διογένης (Ο κυνικός)

-Όταν κάποτε είδε ένα παιδάκι να πίνει νερό με τις φούχτες του, πέταξε έξω από το δισάκι του την «κοτύλη» λέγοντας «το παιδάκι με έχει νικήσει στην ευτέλεια»

-Όλα ανήκουν στους θεούς. Οι σοφοί είναι φίλοι των θεών. Κοινά είναι όσα ανήκουν σε φίλους. Άρα όλα ανήκουν στους σοφούς

-Υποστήριζε ότι αντίθετο της τύχης είναι το θάρρος, του συμβατικού το φυσικό, του πάθους το λογικό

-Καθώς λιαζόταν στο Κράνειο, ο Αλέξανδρος στάθηκε από πάνω του και του είπε «Ζήτησε από μένα όσα θέλεις». Αυτός του είπε «Μη μου στερείς τον ήλιο»

-Όταν ο Πλάτωνας διατύπωσε τον ορισμό «άνθρωπος είναι ένα ον δίποδο και άφτερο», ξεπουπούλιασε έναν πετεινό, τον έφερε στη σχολή του και είπε «αυτός είναι ο άνθρωπος του Πλάτωνα»

-Προς κάποιον που τον ρώτησε ποια ώρα πρέπει να τρώει ένας άνθρωπος, απάντησε «Αν είναι πλούσιος, όταν θέλει. Αν είναι φτωχός, όταν έχει»

-Σε ένα δείπνο του πετούσαν κάποιοι κοκκαλάκια σαν να ήταν σκύλος. Και εκείνος φεύγοντας τα κατούρησε σαν να ήταν σκυλί

-Τον κιθαρωδό που κάθε τόσο τον εγκατέλειπαν οι ακροατές του, τον χαιρέτησε με την φράση «γεια σου πετεινέ». Και όταν αυτός ρώτησε γιατί, είπε «Διότι τραγουδώντας ξεσηκώνεις όλους»

-Προς κάποιον που τον ονείδισε για την εξορία του, είπε «Όμως εξαιτίας της κακότυχε, φιλοσόφησα»

-Όταν κάποιος του είπε «οι Σινωπείς σε καταδίκασαν σε εξορία» είπε «Εγώ καταδίκασα εκείνους να μείνουν στον τόπο τους»

-Όταν ρωτήθηκε ποιο ζώο δαγκώνει πολύ άσχημα, είπε «από τα άγρια ο συκοφάντης, από τα ήμερα ο κόλακας»

-Όταν ρωτήθηκε από κάποιον «ποιος σου φαίνεται ότι είναι ο Διογένης» είπε «ένας Σωκράτης μανιασμένος»

-Σ’εκείνον που είπε ότι η ζωή είναι κάτι κακό, είπε «Όχι η ζωή, αλλά η κακιά ζωή»

-Επέστρεφε από τους Ολυμπιακούς αγώνες. Σε κάποιον λοιπόν που τον ρώτησε αν υπήρχε πολύς όχλος απάντησε «ο όχλος ήταν πολύς, αλλά λίγοι οι άνθρωποι»

-Όταν ρωτήθηκε τι κάνοντας χαρακτηρίζεται κυνικός, είπε «επειδή καλοπιάνω όσους μου δίνουν, γαβγίζω όσους δεν μου δίνουν και δαγκώνω τους κακούς»

-Όταν αυτός έπαιρνε το πρωινό του στην αγορά, όσοι ήταν γύρω του τον χαρακτήριζαν συνεχώς «σκυλί» και αυτός τότε είπε «Εσείς είστε σκυλιά, που με περιτριγυρίζετε, καθώς παίρνω το πρωινό μου»

-Όταν ρωτήθηκε τι έχει κερδίσει από τη φιλοσοφία είπε «Και αν όχι τίποτε άλλο, το να είμαι έτοιμος να αντιμετωπίσω κάθε τύχη»

-Σε κάποιον που μοσχοβολούσε είπε «Πρόσεχε μήπως η ευωδία της κεφαλής σου δημιουργήσει δυσωδία στη ζωή σου»

-Όταν ρωτήθηκε αν ο θάνατος είναι κακός είπε «Πώς είναι κακός αφού όταν υπάρχει δεν τον αντιλαμβανόμαστε;»

-Στον Αλέξανδρο που στάθηκε από πάνω του και του είπε «δε με φοβάσαι;», είπε «γιατί να σε φοβάμαι; Τι είσαι; Το καλό ή το κακό;»

-Είπε ότι η παιδεία είναι σωφροσύνη για τους νέους, παρηγοριά για τους μεγαλύτερους στην ηλικία, πλούτος για τους φτωχούς και στολίδι για τους πλούσιους

-Σε κάποιον που τον ονείδιζε ότι μπαίνει σε τόπους ακάθαρτους, είπε «Και ο ήλιος μπαίνει μέσα σε αποχωρητήρια, αλλά δν μολύνεται»

-Ανάβοντας ένα λυχνάρι κατά τη διάρκεια της μέρας, είπε «Ζητώ έναν άνθρωπο»

Ζήνωνας

-Όταν ένας νεαρός έλεγε πολλά, του είπε «τα αφτιά σου έχουν κατέβει στην γλώσσα σου»

-Έλεγε ότι πιο άπρεπο απ’όλα ήταν η περηφάνια και προπάντων στις περιπτώσεις των νέων

-Μαστίγωνε λεν κάποιο δούλο για κλοπή και όταν αυτός είπε «ήταν της μοίρας μου να κλέψω», απάντησε «και να δαρείς»

-Σε ένα παλικάρι που φλυαρούσε, είπε «Γι αυτό το λόγο έχουμε δυο αφτιά και ένα στόμα, δηλαδή για να ακούμε περισσότερα και για να λέγουμε λιγότερα

-Είπε ότι σκοπός είναι το να ζει κάποιος σε αρμονία με τη φύση, κάτι που σημαίνει να ζει ενάρετα. Διότι σε αυτή (την αρετή) μας οδηγεί η φύση

Πυθαγόρας

-Δεν επέτρεπε να ευχόμαστε για τους εαυτούς μας, επειδή δεν ξέρουμε τι μας συμφέρει

-Την μέθη την ονόμαζε βλάβη και αποδοκίμαζε κάθε πλησμονή λέγοντας να μην παραβιάζει κανείς την συμμετρία ούτε των ποτών ούτε των τροφίμων

-Για τις σεξουαλικές σχέσεις έλεγε «Σεξουαλικές σχέσεις να έχετε τον χειμώνα , όχι το καλοκαίρι. Το φθινόπωρο ακι την άνοιξη είναι ελαφρότερες, βαριές πάντως σε κάθε εποχή και δεν είναι καλές για την υγεία». Αλλά και όταν ρωτήθηκε κάποτε πότε πρέπει να συνουσιάζεται κάποιος, είπε «όταν θελεις να εξασθενήσεις πιο πολύ»

-Απαγόρευε να να σκοτώνουμε ζώα , που έχουν κοινό δίκαιο ψυχής μαζί μας. Απαγόρευε να αγγίζουμε τα έμψυχα συνασκώντας και συνεθίζοντας τους ανθρώπους σε ευκολία ζωής, ώστε να τους είναι ευκολοπόριστες οι τροφές, καθώς θα τρων άψητες τροφές και θα πίνουν λιτό νερό. Διότι από αυτά προέρχονται η υγεία του σώματος και η οξύτητα της ψυχής

-Ποτέ δεν έγινε γνωστό ούτε ότι αποπάτησε ούτε ότι συνουσιάστηκε ούτε ότι μέθυσε

-Απέφευγε την κοροιδία και κάθε αυταρέσκεια, όπως σκώμματα και φορτικές διηγήσεις

-Όταν ήταν οργισμένος δεν τιμωρούσε κανέναν. Ούτε δούλο ούτε ελεύθερο άνθρωπο

-Το να δίνει συμβουλέ το έλεγε «μεθαρμόζω»

-Λέγεται ότι έδινε εντολή κάθε φορά στους μαθητές του να λένε τα ακόλουθα , όταν έμπαιναν στο σπίτι τους «Που έκανα μια παράβαση; Τι έκανα; Τι δεν έκανα που έπρεπε να κάνω;»

-Απαγόρευε να παίρνουν όρκο στο όνομα των θεών. Διότι πρέπει να ασκείται κάποιος να είναι αξιόπιστος

-Έλεγε ότι πρέπει να τιμούν τους μεγαλύτερους σε ηλικία, θεωρώντας ότι είναι περισσότερο άξιος όποιος προηγείται σε ηλικία. Διότι είναι περισσότερο άξια η ανατολή από την δύση , στο βίο, αρχή από το τέλος, στη ζωή η γένεση από τη φθορά

-Έλεγε να προτιμούμε τους θεούς από τους δαίμονες, τους ήρωες από τους ανθρώπουςκαι πιο πολύ από όλους τους ανθρώπους τους γονείς

-Έλεγε να συναναστρεφόμαστε μεταξύ μας έτσι ώστε να μην κάνουμε εχθρούς μας τους φίλους μας, αλλά να κάνουμε φίλους μας τους εχθρούς μας

-Έλεγε ότι είναι σεβασμός και ευλάβεια μήτε να κατεχόμαστε από γέλιο μήτε να είμαστε σκυθρωποί

-Έλεγε να αποφεύγουμε την παχυσαρκία, να δίνουμε άνεση και επίταση στην οδοιπορία, να ασκούμε την μνήμη μας, να μη λέμε ή κάνουμε κάτι όταν είμαστε οργισμένοι, να τιμούμε κάθε μαντική, να τραγουδάμε με συνοδεία λύρας και με ύμνους να αναγνωρίζουμε εύλογη ευγνωμοσύνη σε θεούς και ενάρετους άνδρες

Ηράκλειτος

-Έλεγε ότι η πολυμάθεια δεν αναπτύσσει τη σκέψη, Αλλιώς θα δίδασκε τον Ησίοδο και τον Πυθαγόρα και έπειτα τον Ξενοφάνη και τον Εκαταίο. Διότι ένα είναι το σοφό, δηλαδή να ξέρεις τη σκέψη κυβέρνησε όλα διαμέσου όλων

-Έλεγε ακόμα ότι πρέπει να σβήνουμε πιο πολύ την αλαζονεία από την πυρκαγιά καθώς και ότι ο λαός πρέπει να υπερασπίζεται ένα νόμο που θεσπίζεται, όπως ένα τείχος

-Υπήρξε θαυμάσιος από την παιδική ηλικία του, όταν όντας νέος έλεγε οτι δεν ξέρει τίποτα, όταν όμως ανδρώθηκε έλεγε ότι τα έχει γνωρίσει όλα

-Δε μαθήτευσε σε κανέναν αλλά έλεγε ότι διερεύνησε τον εαυτό του και τα έμαθε όλα με την αυτογνωσία του

Πρωταγόρας

-Πρώτος είπε ότι για κάθε πράγμα υπάρχουν δυο λόγοι που είναι αντίθετοι μεταξύ τους

-Έλεγε ότι για όλα τα πράγματα μέτρο είναι ο άνθρωπος, για όσα υπάρχουν ότι υπάρχουν και για όσα δεν υπάρχουν ότι δνε υπάρχουν

-Έλεγε ότι η ψυχή δεν είναι τίποτε χωρίς τις αισθήσεις και ότι όλα είναι αληθινά

-Είπε «Για τους θεούς δεν μπορώ να ξέρω ούτε ότι υπάρχουν ούτε ότι δεν υπάρχουν. Διότι είναι πολλά που μας εμποδίζουν να ξέρουμε, και το ότι τα πράγματα είναι άδηλα και επειδή είναι σύντομος ο βίος του ανθρώπου»

Επίκουρος

-Συνήθιζε τον εαυτό σου στο να πιστεύεις ότι ο θάνατος δεν έχει καμιά σχέση με εμάς. Διότι κάθε καλό και κακό βρίσκεται στην αίσθησή μας. Θάνατος είναι η στέρηση της αίσθησης. Επομένως η ορθή γνώση ότι ο θάνατος δεν έχει καμια σχέση με εμάς, κάνει να απολαμβάνουμε το θνητό μέρος της ζωής χωρίς να μας προσθέτει άπειρο χρόνο, αλλά αφαιρώντας μας τον πόθο της αθανασίας. Διότι δεν υπάρχει τίποτα το φοβερό στη ζωή για όποιον έχει καταλάβει ότι δεν υπάρχει κάποιο κακό στη ζωή. Επομένως είναι μάταιος όποιος λέει ότι φοβάται το θάνατο, όχι επειδή θα λυπήσει στο παρόν, αλλά ότι θα λυπήσει στο μέλλον. Διότι ό,τι δεν προξενεί ενόχληση. Για όσα είναι άμεσο αυτό, μάταια προξενεί λύπη, όταν το περιμένεις. Λοιπόν, ό,τι είναι το πιο φρικτό για εμάς από τα κακά, δηλαδή ο θάνατος, δεν έχει καμια σχέση με εμάς, επειδή όταν εμείς ζούμε ο θάνατος δεν υπάρχει, και όταν έρθει ο θάνατος, τότε δεν είμαστε εμείς

-Καμιά ηδονή δεν είναι καθαυτή κακό. Αλλά όσα προκαλούν κάποιες ηδονές φέρνουν πολλαπλάσιες τις οχλήσεις των ηδονών

-Δεν μπορεί κάποιος να ζει ευχάριστα χωρίς να ζει συνετά και καλά και δίκαια, ούτε συνετά και καλά και δίκαια χωρίς να ζει ευχάριστα. Όποιος δεν έχει ζωή συνετή, καλή και δίκαιη, αυτός δεν μπορέι να ζει ευχάριστα

-Ο πλούτος της φύσης είναι ορισμένος και ευκολοαπόκτητος. Ενώ ο πλούτος των κενών γνωμών πέφτει στο άπειρο

-Ο δίκαιος είναι εντελώς ατάρακτος, ενώ ο άδικος είναι γεμάτος από πολύ μεγάλη ταραχή

-Για όσα η σοφία προετοιμάζει τη μακαριότητα όλης της ζωής, πολύ σημαντική είναι η απόκτηση φιλίας


‘Ολα τα παραπάνω αποσπάσματα βρίσκονται στα βιβλία των εκδόσεων Ζήτρος, Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή, βιβλία I-V και Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίων και δογμάτων συναγωγή, βιβλία VI-X